Liberte

Lista działów

Informacje Eko i Zielone

Azrael

Zielone Wiadomości

Tłumacz/ Translate

Polskaliberalna.net - Merkuryusz Polski - Wybory prezydenckie 2010 od kuchni!

Ecoportal.com.pl

Ekopolityka w prasie

Antymatrix- Edwin Bendyk

Indymedia Polska

Mama Ziemia

ZielonyDziennik.pl

Ekologia.pl: Wiadomości

Partia Ochrony Zwierząt

ECOWAWA.PL

ekologia – wiadomości

Zielona Warszawa

Racjonalista.pl

Krytyka Polityczna

Lewica.pl - wiadomości z Polski

strasznasztuka

Podróż z Mazur na Śląsk w czasach reżimu: średnio 30,43 km/h


Z Mazur na początek Dolnego Śląska jechałem równo 18 i pół godziny. Jechałem pociągami i autobusami PKS. Średnia prędkość podróży transportem zbiorowym: 30,43 km na godzinę, czyli jak za czasów dyliżansów i koni rozstawnych. Vivat reżim postokrągłostołowy!
Polskę opanowali ludzie którzy nie mają większego szacunku dla środowiska naturalnego. Transport zbiorowy nie niszczy środowiska naturalnego tak jak samochody osobowe, zajmujące skąpą przestrzeń publiczną miast na parkingi i drogi. Ten reżim nie ma za grosz szacunku do nauki! Ekonomiści wolnorynkowi bowiem od 30 lat przekonują do likwidowania monopoli w komunikacji zbiorowej! Swoje wywalczyli najpierw w Szwecji, a potem tama runęła w liberalnej części kontynentu. Nawet w Rumunii widziałem na torach prywatne pociągi. Stosowną mapkę pokazującą, na ilu liniach operują w Rumunii operatorzy konkurencyjnych pociągów, załączam w wykazie literatury.



W sąsiednich Czechach i Niemczech co roku coraz więcej linii kolei pasażerskiej jest oddawanych w obsługę przewoźnikom w drodze przetargów. W Czechach tylko jeden ich region nie ma jeszcze konkurencji prywatnej na torach, w Niemczech nie ma landu bez minimum kilku przewoźników kolejowych. Prywatne koleje jeżdżą już po głównych liniach.

W Szwecji mechanizmem przetargów zleca się 95 % usług przewozowych świadczonych przez transport publiczny. Mechanizm przetargów na obsługę linii kolejowych wprowadzono 21 lat temu. Po dekadzie od jego wprowadzenia w 1989 roku redukcja kosztów w skali kraju wynosiła 25 %, lokalnie nawet 40 %. Wskaźnik pokrycia kosztów wpływami z biletów wzrósł po demonopolizacji o 25 %. W dekadzie 1998-2007 ludzie przejechali transportem zbiorowym w Szwecji o 61 % więcej kilometrów (nazwano to w literaturze wzrostem liczby pasażerokilometrów).

W Wielkiej Brytanii w ogóle zlikwidowano kolej państwową British Rail. Zastąpiono ją blisko 30 przewoźnikami prywatnymi którzy dostali we franszyzy fragmenty sieci kolejowych, które obsługują przez okres kilku lat w zamian za wynegocjowaną w drodze aukcji dotację. Wpływy z biletów wyniosły 6 miliardów funtów w roku obrachunkowym 2008/2009, a dotacje do przewoźników kolejowych wyniosły 254,7 mln funtów. Ceny biletów regionalnych (zwłaszcza powrotne w tej samej niemal cenie co bilety tam) jak i poziom dotacji są na podobnym poziomie jak w Polsce.

Tymczasem w Polsce liczba podróży koleją od lat 90-tych tylko spada. Z poziomu 890 mln podróży rocznie w roku 1990 ostatnio osiągnęła poziom 291 mln podróży rocznie. W Wielkiej Brytanii zaś liczba podróży wzrosła z poziomu 740 mln rocznie przed rozbiciem i prywatyzacją monopolu British Rail, do 1 miliarda 230 milionów podróży rocznie w roku obr. 2008/2009. Polska ma za sobą dwie dekady ciągłego upadku kolei, Wielka Brytania ma za sobą dwie dekady jej rozwoju.

W opanowanej przez reżim Polsce, gdy w grudniu 2008 roku rząd PO- PSL znosił obowiązek ogłaszania przetargów na obsługę linii kolei regionalnych, zadzwoniłem do znajomych dziennikarzy, najlepszych przyjaciół mojej ówczesnej partnerki. Mówiłem im jak wygląda sprawa w sąsiednich krajach, że na tym rynku też jest konkurencja. Że nie powinno się wprowadzać w Polsce monopolu. Prosiłem, wysyłałem im na majla różne przekonywujące wg mnie przykłady i nic. Powiedzieli tylko że jest już za późno by coś pisać. Ci ludzie ocenzurowali krytyków. W tamtym okresie spotykaliśmy się prawie codziennie na wspólnych imprezach, i nawet zwracanie im uwagi po godzinach ich pracy nie pomogło- pisaninę poza godzinami pracy mieli w d… i nawet się nie interesowali moim odmiennym zdaniem. Oczywiście pracowali w „Wybiórczej” i byli głównymi dziennikarzami od tego tematu.

Żyjemy w cenzurze. Cóż mogę więcej powiedzieć, poza tym że Polska potrzebuje wolnych mediów i dziennikarzy. Musimy obalić ten reżim, mieć jakieś normalne media. Potem dopiero można myśleć o reformach.

Literatura:
Mapka: linie wg operatorów w Rumunii:
http://mersul-trenurilor-sectii-secundare.uv.ro/index_files/Romania_rail_net.jpg
Dane statystyczne kolei pasażerskiej w Wielkiej Brytanii:
http://www.rail-reg.gov.uk/upload/pdf/YEARBOOK0809-v22.pdf

fot. cc wikiemedia

Posted by fufu on 00:46. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Podróż z Mazur na Śląsk w czasach reżimu: średnio 30,43 km/h

Prześlij komentarz

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć